måndag 25 oktober 2010

Home


Home (2008)
I Ursula Meiers spelfilmsdebut skildras en familj som bor vid en övergiven motorväg. En dag tas vägen åter i bruk och anstormningen som följer sätter familjens sammanhållning på prov. I filmens inledning sätter Meier en särskild nivå för familjens intimitet. De koder som får föräldern att skyla det nakna barnet finns inte närvarande i den här familjen. Här, i deras ensliga utopi, kan de leva och frodas som de vill. Under filmens gång framstår relationen som närmast djurisk och det är ur det socialantropologiska perspektivet som filmen blir verkligt intressant. Home utgör närmast en studie i mänskligt eller kanske rentav djuriskt, beteende.

Till en början ställde jag mig något skeptisk till Meiers narrativa grepp men liksom Agnes Godards vackra och särpräglade cinematografi behöver det tid för att sjunka in. Det här är en film som knyter tittaren närmare för varje bildruta. Med resultatet i hand vågar jag hävda att Meier och Godard utgör ett strålande par för visuellt berättande och jag hoppas att de samarbetar för ännu mer intressanta filmer i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar