måndag 4 april 2011

Sex, lies and videotape

 Sex, lies and videotape
Alla 80-talister är uppvuxna med VHS och minns säkert bandinspelade filmer/avsnitt som de spelat in som små. Jag minns till och med många titlar (utan omslag) på inspelningsbanden inte minst som de ofta trängdes med Alladin, bumbibjörnarna och sånt. Sex, lögner och videoband är en av de titlarna som alltid suttit helt fastklistrad på hornhinnan av förklarliga skäl. Jag menar, det låter som värsta mjukporren. Anyhow, titeln dök upp i huvet på mig häromveckan och jag bestämde att nu får det banne mig vara dags att beta av den.

Till min förvåning visade det sig vara Steven Soderberghs genombrottsfilm. Hans namn har ju synts på andra extremt sålda filmer under hela min uppväxt. Filmen visade sig vara fullt så spännande som jag hade hoppats. Peter Gallagher spelar en man som är otrogen med sin frus syster. Andy MacDowell som spelar frun är rena rama jungfru Maria och systern tvärtom en sexnymfoman. Det hela bäddar för ganska tafflig såpopera men med ytterligare ingredienser och ett fint format lyckas Soderbergh göra en riktigt bra film. Kan ärligt säga att jag inte är säker på om jag förstod allt. Kan hända att jag missade någon antydan framåt slutet då ett par saker lämnas lite åt tittarens fantasi. I vilket fall som helst var det hela snyggt berättat precis som jag hade hoppats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar