måndag 7 mars 2011

Gaslight

 Gaslight (George Cukor) 1944
Ack Ingrid Bergman. Jag älskar Ingrid Bergman. Hon hade en helt enastående karriär jag njuter i fulla drag varje gång jag ser en film med henne. Det är något särskilt med hennes accent och sätt att leverera alla repliker på. Det är som om det är något som håller henne tillbaka, något som får henne att tänka tre gånger extra innan hon talar. Det är denna återhållsamhet som hon spelar med i Hitchcocks Notorious och det är även den som genomsyrar hennes karaktär Paula i Gaslight. Paula gifter sig med en man som förtrycker henne och systematiskt bryter ned hennes självförtroende och självkänsla. Skådespeleriet är så samspelt och noga avvägt att det hela blir smått otäckt. Det finns många stunder då man önskar att man kunde träda in i rutan och ge Paula lite mer råg i ryggen precis som i nämnda Notorious. För mig är det ett gott betyg!

Filmen har många fler kvalitativa sidor. Känslan av ett dimmigt och mystiskt London kommer till sin fulla rätt genom snygg ljussättning och vackert foto. Min enda invändning mot filmen är att den emellanåt kanske är lite för övertydlig i vad som faktiskt försigår. Handlingen är dock så mycket rysmys och det hela så fint presenterat att det blir en ganska liten detalj. Filmen påminner i mångt och mycket om just Hitchcocks filmer dels i handlingen (Rebecca, Suspicion!) men också i valet av skådespelare. Ingrid Bergman är som bekant en av Affes stora musor och Joseph Cotten spelar stora roller i Shadow of a doubt och Under Capricorn, där han spelar mot Bergman igen. Har inte sett Under Capricorn än men jag hoppas att den är underskattad då den inte verkar så omtyckt.


Summan av kardemumman blev i varje fall att jag tyckte väldigt mycket om filmen. Funderade lite kort på huruvida man kan kalla filmen för en Film Noir. Den har många av genrens element med lömska planer, low key-lighting osv men jag skulle som sagt snarare placera den i samma fack som tidigare nämnda thrillers. Den saknar för övrigt en femme fatale och utnyttjar inga flashbacks om man ska vara riktigt petig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar